Oproep tot bijdrage aan het Infant Habituation Review

Het gewenningsparadigma is een van de meest voorkomende methoden om de cognitie van zuigelingen te bestuderen. Toch kan het lastig zijn om de keuze voor passende experimentele ontwerpparameters te rechtvaardigen op basis van eerdere studies, en deze keuzes hebben vaak onbekende gevolgen voor de primaire uitkomsten van interesse. Ons doel is om een grootschalige collaboratieve systematische review en meta-analyse uit te voeren, waarin we de experimentele ontwerpen en rapportagepraktijken van de afgelopen 20 jaar van het gewenningsparadigma beschrijven en de impact wegen van potentieel willekeurige methodologische ontwerpkeuzes op de kracht van het noviteitseffect. Het Stage 1 Registered Report voor deze review heeft zojuist in principe acceptatie ontvangen voor de special issue over Open Science en Metascience in Developmental Psychology van het tijdschrift Infant and Child Development. We lanceren de datacollectie deze lente en verwelkomen nieuwe bijdragers om zich bij ons gegevensextractieteam aan te sluiten!

Tot dusver hebben we de literatuur gescreend op geschikte papers, een coderingsschema ontwikkeld en een crowd-sourced workflow opgebouwd voor het coderen van de papers. We nodigen bijdragers uit en bieden auteurschap aan voor: 1) individuele bijdragers in ruil voor 25 bruikbare papers (+ wat training), en 2) bijdragen van laboratoria in ruil voor 50 bruikbare papers (+ wat training per deelnemend lab-lid). We hopen verder mogelijkheden te creëren voor studentenprojecten en deelnemende laboratoria om aanvullende onderzoeksvragen te onderzoeken met behulp van (een deel van) onze dataset. In latere stadia van het project zijn bijdragen ook welkom op andere projectniveaus (bijv. schrijven, analyses, etc.). Voor meer informatie en updates over de status kunt u zich aanmelden voor onze mailinglijst en onze Slack-groep. U kunt voor verdere vragen over dit project contact opnemen met Martina Zaharieva (m.zaharieva@uva.nl) en Simon Kucharský (s.kucharsky@uva.nl), Universiteit van Amsterdam.